אדם לאדם - אדם אדם לאדם - אדם
חיפושדלג על חיפוש
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

ריפוי בעיסוק במעון שקמה

שירותי הטיפול בריפוי בעיסוק מוענקים במעון לכל אוכלוסיית הילדים, גילאי 0-3, והמחולקים לארבע כיתות לפי רמת תפקוד וגיל. מטרת ההתערבות בריפוי בעיסוק הינה לקדם את יכולתם של הילדים להשתתף בתחומי החיים השונים, למשל משחק ותפקודי יום יום בסיסיים: אכילה, לבוש, ניידות ופעילות בשעות הפנאי.


עבור כל ילד נבנית תכנית התערבות בהתאם ליכולותיו וצרכיו, בשיתוף צוות רב-תחומי טיפולי וחינוכי ובשיתוף ההורים; נעשית עבודה דרך טיפולים פרטניים ו/או קבוצתיים, טיפולים בחדר הסנוזלן,  הדרכות הורים וצוות חינוכי וביקורי בית, התאמת סביבה, הושבה ותנאי עבודה ומשחק, התאמת שימוש באביזרים ואמצעים טכנולוגיים (אייפד, מתגים...)וכן אבזרי עזר כמו סדי ידיים על מנת לעודד השתתפות תפקודית ועצמאית ברמה האופטימלית.


ההתערבות בריפוי בעיסוק במעון כוללת עבודה בתחומים:


1. משחק ופנאי: מרפאות בעיסוק מסייעות לקידום ושיפור רמת המשחק של הילדים במעון, מתוך הכרה כי המשחק הוא העיסוק המרכזי בגילאי הילדות. כמו כן, ניתנת התייחסות לתפקודו של הילד בהקשרים השונים (גן ובית), ועל בסיס כך נעשית עבודת על מציאת תעסוקת פנאי, המותאמת לילד ולמשפחתו.


2. תפקודי ידיים: דרך שימוש בפעילויות ספציפיות, כגון משחק או יצירה מושם דגש על תפקודי הידיים בכלל, ועל מיומנויות ספציפיות, כגון הושטת יד, אחיזה, מיומנויות מוטוריות עדינות, תיאום עין יד ועוד.


3. תפקודי ראיה: בשיתוף פעולה עם מורת ראיה נעשית עבודה פרטנית עם ילדים לקויי ראיה בחדר חושך ובסביבות מותאמות בתוך הגן על קידום מיקוד ומעקב מבט, ועל יכולות ראיה שונות התומכות בתפקודו של הילד בגן.


4. עיבוד תחושתי: נעשית הערכה של אופן העיבוד החושי של הילדים בגן, וכן נבנות תכניות תחושתיות בעבור ילדים עם לקויות בוויסות חושי (רגישות יתר/תת רגישות), בשימוש בפעילויות בגן ובחדר הסנוזלן.


5. תפקודים קוגניטיביים: לכל ילד ניתן תיווך על פי צרכיו, ומוקנים הרגלי עבודה והתארגנות. כמו כן, נעשית התאמה של רמת הקושי של המטלה הניצבת בפני כל ילד ליכולותיו לעידוד למידה והכללה.


6. עצמאות בחיי היום יום: נעשית עבודה רבה על הפחתת מגבלות בחיי היום יום של ילדים על מנת לאפשר להם השתתפות אופטימלית בתפקודי היום יום. דרך תרגול, הדרכת הורים וצוות, והתאמה של אביזרים מסייעים בסביבה ניתנת לילדים ההזדמנות לקחת חלק פעיל באכילה, לבוש, היגיינה וטיפול אישי, בהתאם ליכולותיהם.


7. התאמת סביבה ונגישות: מרפאות בעיסוק עובדות בשיתוף פעולה עם צוות הגן בנושא התאמת פינות המשחק בגן, וכן בנושא התאמה של משחקים ספציפיים לעידוד עצמאות מרבית של הילדים. בנוסף, נעשים ביקורים והדרכות הורים בבית לצורך התאמת הסביבה לילד.


8. משחקי אכילה: מרפאות בעיסוק בשיתוף עם צוות רב מקצועי במעון בונים תכנית התערבות שנקראת  "משחקי אכילה" לפעוטות עם הפרעות אכילה (בררנות) ולגמילה מהזנה חילופית (זונדה, גסטרסטום).

עבור לתוכן העמוד